שאלה
תשעה אסירים שיש להם ספר תורה ויש ביכולתם לצרף עשירי למנין (כגון רב בית הסוהר) באחד מימות השבוע, האם מותר להם אז לקרוא את כל הפרשה עם שבעת הקרואים בברכותיה, מכיון שאפשר לומר שבטל כאן הטעם ש’אין מוסיפים על השלשה משום בטול מלאכה’ (כדברי המ”ב קלה ס”ק ב-ג)?
תשובה
הסברה נכונה, אבל הפוסקים לא חילקו.
[וראיתי אח”כ בס’ וישמע משה (ח”ב עמ’ סז) שנשאל הגרי”ש אלישיב: יש בית סוהר באמריקה שרק פעם בשבוע מקבלים ספר תורה לקרוא בפני האסירים לזמן מסויים, ואח”כ מחזירים את הספר תורה. ונפשם בשאלתם, האם מותרים לקרות בספר תורה ביום שמקבלים אותו כל פרשת השבוע, כיון שביום השבת לא יוכלו לשמוע את הפרשה מתוך השבוע? הג”ר אלישיב הבין שהשאלה היתה לעניין להוסיף על הקרואים, והשיב: התקנה היתה לקרות שלוש קרואים כמנהג שלנו, ולא יוסיפו על הקרואים, ואם יוסיפו על מניין הקרואים ויברכו יותר מג’ עולים, וזה יהיה ברכה לבטלה.